Науково-технічна
революція сьогодення зумовлена видатними успіхами вчених, винахідників та
інженерів XX століття. До них відносяться відкриття складної будови атома як
системи частинок, а не неподільного цілого; відкриття радіоактивності і
перетворення елементів; створення теорії відносності і квантової механіки;
з’ясування суті хімічних зв’язків, відкриття ізотопів, а потім і отримання
нових радіоактивних елементів, відсутніх в природі. З’явилися нові досягнення в
фізиці елементарних частинок, у вивченні мікросвіту; була створена кібернетика,
отримали розвиток генетика, хромосомна теорія.
Переворот в
науці був пов’язаний і з переворотом в техніці. Найбільші технічні досягнення в
XX ст. - створення електричних машин, автомобіля, літака, винахід радіо,
грамофона. У середині XX ст. з’являються електронні обчислювальні машини,
застосування яких стало основою розвитку комплексної автоматизації виробництва
і управління ним; використання і освоєння процесів розподілу ядра поклало
початок атомній техніці; розвивається ракетна техніка, починається освоєння
космічного простору; народжується і отримує широке застосування телебачення;
створюються синтетичні матеріали із заздалегідь заданими властивостями; успішно
здійснюються в медицині пересадки органів тварин і людини, інші найскладніші
операції. В кінці ХХ ст. і на початку ХХІ створення мобільного зв’язку.
З НТР пов’язане
значне зростання промислового виробництва і вдосконалення системи управління
ним. У промисловості застосовуються все нові і нові технічні досягнення,
посилюється взаємодія між виробництвом і наукою, розвивається процес
інтенсифікації виробництва, скорочуються терміни розробки і впровадження нових
технічних пропозицій.
Все це заслуга
вчених, винахідників та раціоналізаторів, які підготували нові шляхи для
науково-технічної творчості. Росте потреба у молодих винахідниках,
раціоналізаторах, висококваліфікованих кадрах у всіх галузях науки, техніки і
виробництва. Наука допомагає нам проникнути в суть явищ, що відбуваються в природі
і суспільстві, зрозуміти закономірності, які керують розвитком навколишнього
природного і створеного людиною середовища. Вона вказує людям методи, що
дозволяють впливати на цей розвиток і направляти його.
Техніка виникає
як матеріальне втілення досвіду і знань, накопиченого наукою і практикою, є
знаряддям практичної діяльності людини. Завдяки техніці люди активніше
взаємодіють з навколишнім світом, і мають можливість поліпшувати умови свого
існування. Техніка стає також і могутнім стимулом подальшого розвитку наукових
знань, оскільки з її допомогою або відразу, або після певного часу виникає
можливість оцінити результати наукових досліджень.
Найважливішим
напрямом розвитку техніки є широке освоєння передових технологій: лазерних,
плазменних, мембранних, радіаційних, електронно-променевих технологій з
використанням надвисокого тиску і імпульсних навантажень і т.п.
Інший напрямок
- комплексна автоматизація і механізація виробництва, які покликані зробити
працю наших людей більш продуктивною, творчою.
Сучасний етап автоматизації
спирається на електронно-обчислювальну техніку, швидкий розвиток робототехніки,
роторно-конвеєрних ліній, гнучких автоматизованих виробництв, що забезпечують
високу продуктивність.
Останнім часом
на основі світового досвіду провідних наукових організацій в нашій країні
створюються міжгалузеві науково-технічні комплекси, які являються новою
ефективною формою з’єднання науки і виробництва. Науково-технічний комплекс
зможе розвиватися тільки на основі масового розвитку технічної творчості та
винахідництва.
Навколишній
світ постійно розвивається, удосконалюється, а для цього потрібно добувати все
більше нафти, газу, вугілля, руди, створювати нові і більш довершені машини і
механізми, охороняти природу.
Успішне рішення
задач науково-технічного прогресу вимагає масової участі людей в технічній
творчості, створенні винаходів, раціоналізаторських пропозицій і відкриттів.
А це означає,
що в цей час Україні необхідна наша творча праця.
З цією метою в
Луцькому міському ЦНТТУМ працюють гуртки „ Юних винахідників та раціоналізаторів”
керівник Федюк Петро Миколайович і гурток „Радіоелектроніки” керівник Оксенюк Анатолій
Дмитрович.
24 жовтня 2012
року в обласному ЦНТТУМ відбулися змагання юних винахідників та
раціоналізаторів в яких взяли участь 13 команд (районів і міст Волинської області).
Нашу команду м.
Луцька представляли гуртківці Луцького міського ЦНТТУМу :
- Лехкобит Станіслав,
вихованець Центру, учень гімназії № 4 11-Б клас, переможець – І місце (запропонував
„Ультразвуковий апарат для дослідження рідинних середовищ”).
Будова апарата складається:
Ультра звуковий
генератор підвищеної потужності, який може працювати в діапазоні 22-100 кГц;
Цифровий
термометр на мікроконтролері, який працює в діапазоні температур
Застосування ультразвука
може 100 разів прискорити стадію розчинення так званих розчинних речовин, в
10...30 раз - важко і повільно розчинних, в 3...5 разів - малорозчинних, межа
розчинності важко і практично нерозчинних речовин збільшується в 5...30 разів. Дослідження
дії ультразвука на живі організми має актуальне і важливе значення так як в
70-90% процесів обміну речовин в живих організмах відбуваються в розчинах.
- Модь Павло, вихованець
Центру, учень НВК №9 11- М клас, переможець – ІІ місце. (Автором даної
розробки запропонований актуальний багатофункціональний вимірювальний пристрій):
Вимірювання частоти
з можливістю зміни часу вимірювання і виведенням значення частоти і тривалості
на дисплей.
Генератор з
можливістю зміни частоти у всьому діапазоні з кроком 1-100 Гц і виведення
значення частоти і тривалості на дисплей.
Осцилограф -
дозволяє візуально спостерігати форму сигналу і виміряти його амплітудне
значення.
Вимірювання ємності
у широкому діапазоні
Вимірювання індуктивності
у широкому діапазоні
Вимірювання опору
у широкому діапазоні
Вимірювання
напруги в режимі роботи осцилографа до 5В.
- Кубай Андрій, вихованець
Центру, учень гімназії №4 9-Б клас, переможець – ІІ місце.
Запропоноване
дистанційне керування є важливим елементом керування рухомими об’єктами як на
землі так в повітрі і космосі.
Запропонований
пристрій має малі габарити і споживання струму, може знайти застосування різноманітних
пристроях: роботами по знешкоджені небезпечних предметів, в місцях де не бажано
находитися людині та інших об’єктах.
1 листопада
2012 року на базі ЗОШ І-ІІІ ст. № 23 відбувся турнір юних винахідників та
раціоналізаторів в яких взяли участь 6 команд м. Луцька (Гімназії №№ 4, 14, 21,
НВК № 9, ЗОШ № 23 та Луцький міський ЦНТТУМ).
Луцький міський ЦНТТУМ представляла команда, яка
зайняла ІІІ місце, у складі:
Лехкобит Станіслав
– капітан команди, учень 11-Б класу гімназії № 4,
Міскевич Мирон,
учень 10-М класу НВК №9,
Ромашов
Олександр, учень 9-М класу НВК №9,
Панасюк
Олександр, учень 9-М класу НВК №9. Методист Луцького міського ЦНТТУМ Федюк Петро Миколайович
|